Val je niet af? Misschien eet je te weinig!

Als je wilt afvallen, lijkt het simpelweg de juiste manier om minder calorieën te binnen te krijgen. Vaak werkt dit ook wel, maar iedereen heeft een bepaalde hoeveelheid nodig, alleen al om te overleven. Door te weinig te eten, kan dat er voor zorgen dat je stofwisseling vertraagt en dat je lijf in een spaarstand komt te staan. Ga je dan weer meer eten, dan wordt er zoveel mogelijk energie opgeslagen (vet) om een nieuwe ‘hongerstand’ te voorkomen.

Hoe weet je nu of je te weinig eet

Je denkt de hele dag aan eten.

Als je net gegeten hebt, denk je alweer aan de volgende maaltijd of tussendoortje. Je leest alles over voeding op internet, in tijdschriften of kijk je doorlopend naar kookprogramma’s op tv.

Je voelt je de hele dag moe en prikkelbaar

Je geeft je lijf gewoonweg niet genoeg energie om normaal te functioneren. Ook door de daling van de bloedsuikerspiegel word je moe en slaperig.

Je kunt niet slapen

Je krijgt niet de juiste voedingsstoffen binnen, je bloedsuikerspiegel schommelt. Het gevolg kan zijn dat je een gedeelte van de nacht wakker ligt of heel vroeg ’s ochtends wakker wordt.

Je hebt last van verstopping

Als je te weinig eet, krijg je o.a. ook te weinig vezels binnen. Gevolg: je kunt moeilijker naar het toilet.

Je bent op dieet, maar je valt helemaal niet af

Probeer dan eens één of twee keer een tussendoortje te nemen. Neem wel een gezond tussendoortje met voldoende eiwitten, bijvoorbeeld een bakje kwark.

Het getal op je weegschaal is niet de enige factor die jou vertelt of je goed bezig bent. Maak gezonde keuzes zoals dagelijks een handje noten, 2 stuks fruit en 300 gram groente en kijk eens hoe je je voelt. Twijfel je of je een gezond eetpatroon hebt? Maak dan een afspraak voor persoonlijke begeleiding.