Leefstijlworkshop Verpakkingen lezen
Inleiding
Deze workshop heeft als onderwerp “Verpakkingen lezen”. Tijdens de workshop word je geïnformeerd over de teksten op verpakkingen van levensmiddelen: wat kan men aflezen van een etiket?Onlangs werd het Gouden Windei uitgereikt aan Albert Heijn. Deze prijs wordt uitgereikt aan die fabrikant met de meest misleidende reclame. Het ging hier om de verpakking Cranberries, waar slechts 30% cranberries inzaten. De overige ingrediënten waren o.a. suikerstroop en zonnebloemolie…
Doel van de workshop
In deze workshop leer je:
- Etiketten lezen
- Etiketten kunnen interpreteren
- Labels kritisch kunnen beoordelen
- Gezonde keuzes te kunnen maken
Het uiteindelijke doel van de workshop is om de doelgroep bewust te laten worden van de verschillen in verpakkingen en etiketten, zodat de deelnemers bij aankoop (bijvoorbeeld in de supermarkt) een goede, bewuste en onderbouwde keuze kunnen maken tussen de verschillende voedingsmiddelen en het aanbod van producenten, wat wellicht op het eerste oog weinig verschil lijkt te maken.